Luovuutta ja työhyvinvointia

Reilut 10 vuotta sitten aloitimme kinestetiikan toimintamallin jalkauttamisen Kuusamon kaupungin ikäihmisten palveluihin. Muutos on vaatinut koulutuksia, asennemuutosta, esimiesten tukea ja sitoutumista uuteen työtapaan. Toimintamalli antaa hoitajalle työvälineitä ja keinoja tukea asiakkaan omien voimavarojen käyttöä. Asiakas kohdataan aina yksilöllisesti ja toimintamallissa korostuu vuorovaikutus. Yksi kinestetiikkatyöryhmämme jäsen kiteyttikin asiaa näin: ”Tavalla miten kohtaat toisen ihmisen, vaikutat suuresti itsesi, työkavereiden ja asiakkaan koko päivään”.  Ollaan niin läsnä, kun vain voidaan asiakkaalle olla ja lähdetään liikkeelle voimavaralähtöisesti niistä asioista, mihin asiakas edelleen kykenee.

Kinestetiikan toimintamallin juurruttamiseen ovat sitoutuneet kaikki osapuolet ja sitä edesauttaa kinestetiikkatyöryhmä, johon on valittu jäsen kaikista yksiköistä. Pohdimme työryhmässä blogiamme varten sitä, minkälaisia kokemuksia kinestetiikan hyödyistä on ollut. Totesimme, että kinestetiikan avulla työskennellessä työ on kevyempää, meillä on enemmän työkaluja käytössä, luovuus kukoistaa ja näin työn fyysinen ja psyykkinen kuorma on vähäisempää.  Työyhteisöissä puhalletaan yhteen hiileen asiakkaan parhaaksi. Ennen työ sisälsi paljon nostamisia ja työnteko oli työntekijälähtöistä ja rutiininomaista.  Nykyään työpäivän jälkeen jaksaa tehdä vielä muutakin.

Asiakkaat ja omaiset kokevat kinestetiikan arjessa näkymisen positiivisesti. He saavat olla mukana ja käyttää omia voimavarojaan – niin asiakas kuin omainenkin. Avustus- ja ohjaustilanteet ovat rauhallisia, eikä tarvitse pelätä mitä tapahtuu. Mielenkiintoisena asiakkaat kokevat sen, että tilanteita videoidaan ja uusia avustustapoja kokeillaan. Tallenteiden avulla tieto asiakkaan voimavaroja vahvistavasta arjen avustustilanteista siirtyy kotiin, kotihoitoon ja toisiin yksikköihinkin. Näitä edellä mainittuja asioita halusimme tuoda esille seuraavalla ”tositarinalla”.

Nappiin mennyt pesuhetki Niittyvillassa

Niittyvilla on muistiasiakkaiden vuorohoito- ja kuntoutusyksikkö. Meillä korostuu hyvän kohtaamisen ja vuorovaikutuksen tärkeys. Niiden avulla olemme ratkaisseet muun muassa monille tuttuja haastavia pesutilanteita ja kerronkin siitä esimerkin.  Erään asiakkaan kanssa oli ollut haasteita suihkuun lähtemisessä. Työkaverini olivat kertoneet, että he eivät meinanneet millään saada häntä houkuteltua suihkuun. Kun asiakkaalle sanotaan, että lähdetään käymään suihkussa, hän usein kieltäytyi sanomalla peseytyneensä juuri eilen. 

Kerran tullessani itse iltavuoroon mietin keinoja, joilla saisin hänet houkuteltua pesulle. Asiakas istui ruokasalissa jumppaamassa jalkojaan. Menin hänen luokseen ja pyysin häntä mukaani käymään hänen huoneessaan hakemassa rasvoja ja vaatetta matkalla pukuhuoneeseen. Hän lähti mielellään mukaan pukuhuoneeseen ja huomasi, että pesutila on siinä samassa. Saman tien hän kysyikin, että pitääkö hänen alkaa riisumaan vaatetta. Kannustin häntä siihen. Hän riisui kaikki vaatteet omatoimisesti ja ohjattuna tuli suihkutilaan. Hän peseytyi omatoimisesti, vain hiusten pesuun hän tarvitsi apuani. Pesun jälkeen hän sanallisesti ohjattuna kuivasi tarjoamallani pyyhkeellä itsensä. Hän huolehti itsenäisesti myös varpaiden kuivauksen. Vaatteetkin hän puki omatoimisesti ja huolehti, että tuleehan pyykkiin menevät vaatteet varmasti takaisin.  Yhdessä vielä tarkastimme, että vaatteissa on hänen nimensä merkattuina. Hän kampasi hiukset itse, autoin ja hemmottelin häntä kuivaamalla ne föönillä.  Lopuksi hän sai vielä valita mieluisen sävyn kynsilakkaan, jota sivelin hänen juuri leikattuihin kynsiinsä. Suihkureissun aikana juttelimme ja hän mielellään kertoi omasta elämästään. Pesun jälkeen hän oli oikein tyytyväinen ja kertoi olonsa olevan mukana ja puhdas. Ja täytyy sanoa, että kyllä minulla hoitajankin oli hyvä fiilis!

On tärkeää, että jaamme näitä positiivisia kokemuksia työkavereidemme kanssa, jotta kaikilla on mahdollisuus käyttää samoja, hyväksi havaittuja keinoja.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Tietoja kirjoittajasta

Salla Välijärvi

Kirjoittaja on lähihoitaja ja kinestetiikan vastaava Kuusamon kaupungin Niittyvillan muistiasiakkaiden muistihoito- ja kuntoutusyksikössä.

Uusimmat blogissa

Puoli vuotta viestintää

Kirjoittaessani tätä en tiedä vielä jatkuvatko työni POPsotessa heinäkuun jälkeen. Sen takia koenkin tämän loistavana tilaisuutena tarkastella kulunutta vuotta siitä näkökulmasta, mitä olen oppinut ollessani

LUE LISÄÄ »

Digituella vahvistetaan nuorten hyvinvointia

Digitalisaation vaikutukset yhteiskunnassa koskettavat kaikkia ikäluokkia. Digituella jokaisen digitaidoista pyritään vahvistamaan yksilön arjen kannalta riittäviä niin, että yhteiskunnan toiminnassa mukana pysyminen, asioiden hoitaminen ja sähköisten

LUE LISÄÄ »

Uusimmat ajankohtaiset