Päivystysapu palvelee Pohjois-Pohjanmaalla numerossa 116117

Päivystysapu 116117 on neuvonta- ja ohjauspalvelu kiireellisen avun tarpeen arviointiin terveydellisissä ja sosiaalisissa ongelmatilanteissa. Päivystysavun puheluihin vastaavat terveydenhuollon ammattilaiset, jotka arvioivat päivystyksellisen hoidon tarpeen. He myös kertovat, kuinka nopeasti hoitoon tulee hakeutua ja mihin hoitopaikkaan. Numeroon 116117 tulee siis aina soittaa ennen päivystykseen hakeutumista.

Päivystysapu 116117 palvelee ympäri vuorokauden, mutta oman terveysaseman aukioloaikoina tulee ottaa ensisijaisesti yhteyttä sinne. 116117-palvelu kattaa koko Pohjois-Pohjanmaan maakunnan. Raahen sairaalan ja Kuusamon terveyskeskuksen päivystysasiakkaita palvelee yksiköiden omat päivystysnumerot.

– Kokemustemme mukaan Päivystysapuun soitetaan toisinaan myös ei-kiireellisissä asioissa, kuten rokotuksiin ja matkustamiseen liittyvissä kysymyksissä. Haluaisimme muistuttaa, että kyseessä on nimenomaan päivystyksellisen avun tarpeen arviointi. Numero kannattaa kaikkien tallentaa puhelimiinsa kiireellistä yhteydenottotarvetta varten, vinkkaa palvelupäällikkö Marja Ylilehto Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiristä.

Numeroon soittaminen on maksutonta. Päivystysapu 116117 on valtakunnallinen, sairaanhoitopiireittäin toteutettu palvelu. Tarjolla on myös tekstipalvelu heille, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan puhetta. Alkuvuodesta Päivystysapu tulee vielä laajenemaan tunnisteisen chat-palvelun käyttöönoton myötä. Henkeä uhkaavissa tilanteissa pitää aina soittaa hätänumeroon 112. Esimerkkejä hätätilanteista ovat kova rintakipu, äkillinen kouristelu, hengitysvaikeus, tajuttomuus ja halvausoireet. Neuvoja ja itsehoito-ohjeita äkillisiin terveysongelmiin saa myös sivustolta Päivystystalo.fi, joka on terveydenhuollon ammattilaisten kehittämä sähköinen terveyspalvelu.

Lisätietoja:

Palvelupäällikkö Marja Ylilehto, PPSHP

040590 4716, marja.ylilehto@ppshp.fi

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Uusimmat blogissa

Osaava henkilöstö ikäihmisten palveluissa

Sosiaali- ja terveysalalla osaava henkilökunta on nykyisen rakenteen ja tulevan hyvinvointialueen tärkein voimavara. Tulevan hyvinvointialueen muutokset ja käytännön uudistukset liittyvät merkittävältä osalta käytännön työhön ja

LUE LISÄÄ »

Uusimmat ajankohtaiset

Ikäihmisten mielekästä huomispäivää rakentamassa

Ikäihmisten palvelujen kehittämisohjelmassa oli tälle vuodelle useita hyvin kunnianhimoisia tavoitteita. Tarkoituksenamme oli mm. mallintaa yhteistä tapaa toimia voimavaralähtöiseen asiakas- ja palveluohjaukseen, kotikuntoutukseen, ennakoivaan arkikuntoutumiseen, ympärivuorokautiseen

LUE LISÄÄ »

Joulukuun uutiskirje on julkaistu

Vuoden 2021 viimeinen uutiskirje on julkaistu, lue uutiskirje. Kiitos ansiokkaasta työstä Haluamme kiittää kehittämistyötä edistäviä, ohjaavia ja seuraavia tahoja, työntekijöitä, verkostoja, kuntien, kuntayhtymien ja sairaanhoitopiirin

LUE LISÄÄ »